Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Ikona 05:25 min Ikona 24.08.2018

Niezależnie od tego, czy jesteś zawodowym copywriterem czy osobą amatorsko piszącą teksty na stronę prywatną lub firmową, przydadzą ci się nasze wskazówki na temat poszukiwania informacji niezbędnych do napisania postów, artykułów tematycznych czy poradników. Podstawą udanego tekstu jest research, czyli umiejętne wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji, danych oraz ciekawostek. Internet w tej kwestii oczywiście wiele ułatwia. Nie powinien być jednak jedynym źródłem.

 

Sięgaj po dorobek specjalistów

 

Algorytmy Google doceniają eksperckość treści, dlatego przygotowując się do pisania warto nieco zgłębić temat. Tematyczne i wartościowe informacyjnie teksty z pewnością wesprą pozycjonowanie strony internetowej. Czy jest to rodzaj tekstu dedykowany wyłącznie specjalistom z danej dziedziny? Nie. Taki tekst może napisać również osoba spoza branży. Ważne, by opierała się na rzetelnych i sprawdzonych źródłach. Co do nich zaliczamy? Artykuły naukowe i branżowe, książki specjalistyczne, raporty z badań, statystyki.

Na tym etapie może to przypominać trochę pisanie rozprawki albo pracy dyplomowej, ale to tylko wrażenie. Tak naprawdę wystarczy wybór 2-3 źródeł i selekcjonowanie informacji w ich obrębie. Po książki oczywiście  można udać się do biblioteki, ale w dzisiejszych czasach są one równie dobrze dostępne w formatach .pdf.

 

Mów: sprawdzam

 

Chodzi tu o selekcjonowanie źródeł internetowych. Sieć jest oczywiście olbrzymią bazą informacji. Jednak na etapie przygotowywania tekstów należy uważnie selekcjonować strony źródłowe. Unikaj bazowania na stronach konkurencji. Wybieraj ogólnodostępne serwisy tematyczne i specjalistyczne, najlepiej takie, w których masz możliwość sprawdzenia autora. Czytaj nie tylko artykuły, ale też analizy, z których możesz wybrać dane statystyczne oraz wywiady ze specjalistami z branży, które pozwolą ci lepiej zrozumieć temat – szczególnie, jeżeli nie zajmujesz się danym zagadnieniem zawodowo.

Zwróć uwagę na informacje zawarte w zakładce „O nas” na temat samego serwisu – dlaczego powstał, kto go tworzy, jaki jest jego cel. Poszukaj stopki redakcyjnej i spróbuj sprawdzić autorów tekstów. Sprawdź, czy artykuły zawierają źródła. W ten sposób najłatwiej odróżnisz rzetelne i obiektywne serwisy od tych, które powstały tylko dla celów promocji konkretnych marek lub publikacji reklam.

 

Prasa i telewizja

 

Prasa branżowa to niezliczone źródło inspiracji i informacji. Jeżeli jesteś na stałe związany z jakąś branżą, możesz prenumerować fachowe czasopisma, dzięki którym nigdy nie zabraknie ci pomysłu na artykuł na bloga, posty czy rozbudowę własnej strony firmowej. Pamiętaj, że regularne tworzenie contentu to istotny czynnik pozycjonowaniaw końcu Google jest wyszukiwarką tekstową. Wydawnictwa prasowe są rzetelnym źródłem, do którego możesz się odwoływać.

Równie dobrze sprawdzą się media elektroniczne! Oglądaj tematyczne programy telewizyjne i internetowe, a nawet różnego rodzaju filmiki instruktażowe. Dowiesz się z nich naprawdę wielu istotnych rzeczy, a co ważne, są one tworzone przy udziale ekspertów i zaprezentowane w ciekawej, łatwo przystępnej formie.

storytelling

Wikipedia jako punkt zaczepienia

 

Wikipedia to doskonałe źródło informacji, które dziś prawie każdy ma w swoim telefonie. Jest dobrą encyklopedią, gdy chcemy dowiedzieć się czegoś szybko bądź skutecznie zrozumieć jakieś specjalistyczne zagadnienie. Pamiętaj jednak, że jest to encyklopedia tworzona przez użytkowników i, choć jest coraz doskonalsza, nie powinna stanowić samodzielnego źródła informacji. Może natomiast stać się dla ciebie źródłem do poszukiwania źródeł! Znajdziesz w niej pozycje wydawnicze i odnośniki internetowe, które pomogą ci w zdobyciu cennych informacji.

 

Baw się w dziennikarza

 

Chcesz napisać naprawdę świetny i unikatowy tekst na bloga lub stronę firmową? Wciel się w rolę dziennikarza i poszukaj informacji bezpośrednio u źródła, a więc u autorytetu z branży. Napisz wywiad, wykorzystaj cytat, podkreśl swoje zaangażowanie. Możesz poprosić niezależnego specjalistę, np. wykładowcę akademickiego, albo doświadczonego eksperta z własnej firmy o to, aby opisał/omówił dla ciebie jakieś zagadnienie, które chciałbyś przedstawić swoim odbiorcom. Pamiętaj przy tym, aby pisać w sposób zrozumiały dla przeciętnego użytkownika i stosowaniu zasady KISS (Keep It Simple Stupid).

 

Baw się w nauczyciela

 

Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie? W takim razie dziel się wiedzą, tworząc ekspercki i fachowy content. Masz w ręku potężne narzędzie – swoją wiedzę i doświadczenie. Wszystko, co ci pozostaje, to ubrać to w odpowiednią formę. Możesz tworzyć treści dla specjalistów i dla laików – wszystko zależy od branży oraz od celu, jaki chcesz osiągnąć. Pamiętaj tylko o tym, aby zawsze dostosować swój content do oczekiwanego odbiorcy. Co ważne, ekspercki tekst praktycznie obroni się sam – w sposób naturalny nasycisz go wyrażeniami i kolokacjami pomocnymi w pozycjonowaniu swojego serwisu.

 

Zadawaj pytania

 

Przeszukując internet nie ograniczaj się do wpisywania samych pojęć i fraz, lecz konstruuj pytania zbliżone do tych, na które sam chcesz odpowiedzieć w swoim tekście. Wpisuj zapytania ze słowami „Jak…”, „Sposób na”, „W jaki sposób”, „Dlaczego”, „(…) – zastosowanie”, „(…) – dlaczego warto?”, „(…) dla kogo?” itd. Dzięki temu doprecyzujesz wyniki i dotrzesz do treści, dzięki którym albo wzbogacisz swoją wiedzę w temacie, albo znajdziesz pomysł na formę przygotowywanej treści.

 

Podsumowanie

 

Skuteczny research copywriterski nie jest zadaniem trudnym, lecz dość angażującym. Im więcej czasu poświęcisz na przeglądanie stron internetowych, tym szybciej zaczniesz odróżniać mniej i bardziej rzetelne źródła internetowe. Nie zapominaj o sięganiu do książek, prasy czy materiałów audiowizualnych w telewizji i internecie. Pomogą ci odwołać się do autorytetów, co z pewnością docenią zarówno użytkownicy, jak i algorytmy Google.

Źródła: doświadczenia własne

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:20 min 12.09.2018 Będąc copywriterem do zakresu Twoich potrzeb podstawowych wlicza się: jedzenie, picie oraz poszerzanie horyzontów. Poszukiwania wartościowych informacji możesz zakończyć w momencie, kiedy na kolejnej otwartej stronie nie ma ani jednego przydatnego zdania. Skąd wiesz, że Twój tekst jest dobry? Kiedy spojrzysz na niego i pomyślisz – to mi się przyda. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:00 min 17.09.2018 W internecie jak w życiu – pierwsze wrażenie ma duży wpływ na nasz odbiór i podejmowane potem decyzje. Warto więc zwrócić uwagę na wygląd strony głównej, a także zamieszczone na niej teksty. Proponujemy Ci dziś kilka rad, jak stworzyć atrakcyjny i przyciągający tekst na stronę główną, który zachęci użytkownika do dalszego pobytu na witrynie oraz skorzystania z Twoich usług! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 05:05 min 08.08.2018 Pisać, nie pisać? Jeśli myślisz, że copywriter bez wahania podejmie się każdego zlecenia - jesteś w błędzie. I nie chodzi tutaj o umiejętności bądź też ich brak. Wszak, dobry copywriter napisze dobry tekst na każdy temat i dopasowany do każdej persony. Dylemat pojawia się wtedy, gdy trzeba napisać tekst wątpliwy pod względem etycznym czy też prawnym. Co wtedy? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700