Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Ikona 02:57 min Ikona 31.08.2016

Przedstawiamy kilka praktycznych wskazówek na temat tego, jak tworzyć przyjazne adresy URL, czyli unikalne adresy stron www, które w zwięzły sposób określają zawartość strony, a jednocześnie są czytelne i zrozumiałe dla użytkowników sieci. Docenią je przede wszystkim użytkownicy internetu, ponieważ friendly URLs wskazują na tematykę treści zamieszczonych na stronie. Ta konstrukcja adresu może też mieć znaczenie dla robotów wyszukiwarek, co jest ważne dla pozycjonowania.

 

Krótkie URL-e są najlepsze

 

OK: www.przykladowa-strona.pl/index-a-b-c

BŁĄD: www.przykladowa-strona.pl/index.php?zmienna1=a&zmienna2=b&zmienna3=c

 

Długość adresu zależy m.in. od techniki tworzenia strony. Krótsze adresy są atrakcyjniejsze dla internautów, bo łatwiej je zapamiętać i są bardziej zrozumiałe. Dlatego warto unikać automatycznego generowania adresów URL ze zmiennymi pod postacią nic niemówiących przeciętnemu internaucie cyferek, separatorów, znaków specjalnych, np. ?, &, id=, etc. Warto zadbać o to, aby adres URL takich znaków nie posiadał.

 

Krótki adres URL w formie zaprezentowanej na powyższym przykładzie z pewnością zostanie łatwiej zapamiętany przez użytkownika sieci. Taki adres łatwiej zapisać, podyktować, a ponadto wystarczy już rzut oka w wynikach wyszukiwania, by zorientować się w zawartości strony – taki adres jest chętniej otwierany. Korzyści dla pozycjonowania są zatem oczywiste.

 

Słowa kluczowe w URL

 

Przykład dla strony stronaogotowaniu.pl

OK: www.stronaogotowaniu.pl/ciasto-na-pierogi

BŁĄD: www.stronaogotowaniu.pl/174602895/maka+na+pierogi/p/?m=main&s=2&wid.html

 

Zawarcie jednego lub dwóch słów kluczowych w adresie URL może wesprzeć pozycjonowanie strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dodatkowo taki zabieg wpływa korzystnie na UX, ponieważ adres strony jest łatwiejszy w przeczytaniu przez użytkownika sieci. UX, czyli user experience, to ogół wrażeń użytkownika korzystającego ze strony, a także działania podejmowane w celu osiągnięcia maksimum satysfakcji internauty. Najlepiej, aby adres URL zawierał co najmniej jedną, a nawet dwie frazy kluczowe.

 

URL łatwe w czytaniu i zapisywaniu

 

Słowa rozdzielone podkreślnikami są traktowane jako całość, a te rozdzielone myślnikami, jako odrębne wyrazy:

OK: www.stronaogotowaniu.pl/ciasto-na-pierogi

BŁĄD: www.stronaogotowaniu.pl/ciasto_na_pierogi

 

Powyższy przykład zwraca uwagę na kolejny ważny aspekt przyjaznych adresów URL, które powinny być zrozumiałe i łatwe w zapamiętaniu oraz zapisywaniu. Adres URL upraszcza nie tylko zawarta w nim fraza, ale i znaki separujące. Myślnik stosowany zamiast podkreślnika jest łatwiejszy nie tylko do zapamiętania przez internautów, ale także lepiej odbierają go roboty wyszukiwarki. W adresach nie należy też używać spacji. Taki zabieg może nieco poprawić pozycjonowanie i wyniki w SERP, ale to wciąż tylko jeden z bardzo wielu czynników wpływających na pozycję strony.

 

Opisywanie zawartości

 

OK: www.stronaogotowaniu.pl/jak-zrobic-elastyczne-ciasto-na-domowe-pierogi

BŁĄD: www.stronaogotowaniu.pl/tradycyjne/dania-z-maki

 

Zawarcie słowa kluczowego w adresie URL to także sposób na opisanie zawartości strony. Oprócz fraz w adresie może być zawarty nagłówek podstrony lub tytuł artykułu. Przyjazne adresy URL mają to do siebie, że już na pierwszy rzut oka wskazują użytkownikowi powiązanie ze stroną internetową, a także kategorią czy tematem treści, które się pod nim kryją. Zawarcie słów kluczowych lub powiązanych tematycznie z serwisem nie tylko ułatwia zapamiętanie adresu podstrony użytkownikowi sieci, ale także pomaga robotom wyszukiwarki zrozumieć zawartość serwisu.

 

Podsumowując

 

Dobry adres URL zachęca do wejścia na stronę i podnosi UX, co może – choć nie musi – przyczyniać się do osiągania lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Opracowywanie przyjaznych adresów URL ma znaczenie przede wszystkim dla użytkowników sieci. Zawarcie fraz kluczowych w adresie jest dla internauty wskazówką, jakie treści znajdują się na stronie i czy będą mu one przydatne. W przypadku dużych serwisów wprowadzanie przyjaznych adresów URL może być znacznie trudniejsze, jednak zachęcamy do tego, aby w miarę możliwości próbować je tworzyć.

 

Zlecenie pozycjonowania może znacząco zwiększyć skuteczność witryny poprzez poprawę jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto, nawet w przypadku dużych serwisów, rozważyć możliwość zlecenia profesjonalistom zadania optymalizacji pozycji w wyszukiwarkach, co przyczyni się do dalszego usprawnienia adresów URL i całkowitego doświadczenia użytkownika na stronie.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 04:45 min 01.09.2016 Ile razy uderzasz palcem w ekran swojego smartfona, żeby wyłączyć reklamę tym maleńkim iksem zawsze, ale to zawsze ukrytym w samym rogu? Już wkrótce problem pop-upów i interstitials zakrywających cały ekran powinien zniknąć. No przynajmniej z Top10. Mobilni użytkownicy wyszukiwarki Google cieszą się, jednak co na tę zmianę w algorytmie webmasterzy i inni specjaliści IT? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:40 min 20.09.2016 Wygląda na to, że wrzesień jest początkiem dobrej zmiany dla osób posiadających sprzęt mobilny połączony z siecią. Strony z AMP (Accelerated Mobile Pages) ruszyły na podbój głównych wyników wyszukiwania, co jest swoistą zachętą (a właściwie w niedługim czasie może stać się nawet koniecznością) dla właścicieli stron chcących podnieść między innymi UX swojej witryny. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 03:40 min 08.07.2016 Google od dłuższego już czasu bawi się pomysłem stworzenia osobnego indeksu mobilnego. Zapewne obecnie nie jest to jeden z priorytetów firmy, choć tak naprawdę niczego nie można wykluczyć. Jeśli jednak taki indeks powstanie, jakich zmian możemy się spodziewać? I czy w ogóle stworzenie indeksu mobilnego, zupełnie odrębnego od zwykłego indeksu stron Google, ma sens? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700